Vanliga frågor
Här kan du läsa svaret på några vanliga frågorna. Vänligen se även text under fliken "information" på hemsidan.
Något är trasigt, vem ska jag kontakta?
Den som innehar en bostadsrätt har själv ansvaret för sin lägenhet. Om något går sönder är du själv skyldig att se till att det repareras och står själv för kostnaderna.
Felanmälan gällande allmänna utrymmen anmäls direkt till någon i styrelsen.
Jag har inte fått min hyresavi, vem ska jag kontakta?
För frågor gällande hyresavier, kontakta Fastum. Du kan själv logga in i Fastum direkt och bestämma hur du vill ha dina avier. Man kan där göra val för att få avierna digitalt eller anmäla autogiro. Logga in gör du med BankID. Informera även styrelsen via mail.
Jag behöver kopia på min hyresavi eller ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, var hittar jag det?
Kontrollera dina betalningar och avier kan du göra i Fastum Direkt genom att logga in på https://www.fastumdirekt.se/ med ditt BankID.
På hemsidan Fastum Servicecenter https://www.90220.se/ kan du ställa frågor om dina avier eller begära utdrag ur lägenhetförteckningen.
Jag vill ändra namn på brevlådan och/eller porttavlan
Vänligen kontakta styrelsen.
Jag har stopp i avloppet, vad gör jag?
Hur sorterar jag soporna?
Vänligen se "Information" -> "Sophantering och Avfall" på denna hemsida. Information finns även i soprummet. Använd INTE soprummen för grovsopor.
Jag vill renovera i lägenheten, vad bör jag tänka på?
Mindre förändringar får göras i lägenheten, du får t.ex. lägga nya golv, måla och tapetsera, sätta upp nya köksskåp eller byta ut vitvaror. Innan några mer
omfattande förändringar får göras måste Du lämna en redogörelse till styrelsen av vad du önskar göra och inhämta styrelsens tillstånd för detta. Det
gäller vid:
1. Ingrepp i en bärande konstruktion,
2. Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. Annan väsentlig förändring av lägenheten.
Ett sådant tillstånd kan vara förenat med krav på att arbetet endast får utföras av behörig hantverkare samt att skriftligt intyg därefter skall lämnas av oberoende besiktningsman. Detta gäller t.ex. om Dd vill ta ned en vägg eller dra nya rör i kök och badrum eller göra förändringar som påverkar tätskiktet i badrummets väggar och golv. För vissa åtgärder kan det även behövas bygganmälan. Kontakta därför alltid styrelsen innan du sätter i gång.
Att flytta, byta ut eller ta bort element måste ses över av ansvarig entreprenör då det kan påverka hela värmesystemet. Ett färdigt förslag måste lämnas in till styrelsen och föreningens VVS ansvariga (ABC-rör) för att kunna bedömas.
Sätt alltid upp ett anslag i porten innan omfattande arbeten startas för att dina grannar ska vara informerade. Tänk också på att rivnings- eller byggmaterial inte får ställas upp eller förvaras i trapphuset.
Jag vill renovera mitt badrum, vad ska jag tänka på?
Tillstånd från styrelsen krävs för alla ombyggnationer av badrum.
För att undvika framtida vattenskador kräver styrelsen intyg på att den som utför VVS-arbeten och arbeten med tätskikt i bad/duschrum är certifierad enligt säker vatten, eller motsvarande från Byggkeramikrådet (www.bkr.se). I samband med slutfakturering skall våtrumsentreprenören överlämna kvalitetsdokument och kopia på detta ska skickas in till styrelsen.
Tvättmaskin bör helst installeras av godkänd installatör.
Det är inte tillåtet att bila upp golvet i badrummet för att flytta på avloppsrör, WC, golvbrunn etc.
Det måste finnas en rejäl tröskel till badrummet (översvämningsskydd).
Sätt alltid upp ett anslag i porten innan omfattande arbeten startas för att dina grannar ska vara informerade. Tänk också på att rivnings- eller byggmaterial inte får ställas upp eller förvaras i trapphuset.
Jag vill hyra ut i andrahand, hur går jag tillväga?
Om du vill hyra ut din bostad i andra hand krävs samtycke från styrelsen. Begäran om andrahandsuthyrning skall vara skriftlig och skall innehålla skälet för begäran samt tidsperiod. Vänligen fyll i denna blankett och lämna in till styrelsens mail eller brevlåda.
Du som bostadshavare ansvarar för din bostad, även under uthyrningstiden. Detta innebär att du ska se till att årsavgiften blir betald och att din hyresgäst sköter sig.
Min granne spelar hög musik eller stör mig på andra sätt, vad ska jag göra?
För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar. Den som
stör och inte rättar sig efter tillsägelse kan bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller även i gemensamma utrymmen som t.ex. entréer, trapphus, tvättstugor etc.
Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa från klockan 20 på kvällen till klockan 8 på morgonen. Styrelsen rekommenderar dessutom föreningens medlemmar att inför tillfälliga störningar, som nattliga fester och större renoveringar, informera
sina grannar om detta.
De flesta problem kan klaras upp genom att du i första hand själv tar kontakt med din granne och förklarar din situation och försöker komma överens. Skulle detta inte leda till någon förändring kan du vända dig till styrelsen via mail. Bifoga då gärna en störningslista där du skrivit ner datum, klockslag och en beskrivning av störningarna.